Infrastruktura

Synergie wykorzystania gazu ziemnego i wodoru.

Plany EBI w zakresie wykluczenia gazu ziemnego z finansowania zostały mocno skrytykowane przez sektor energetyczny. OZE nie jest w stanie zaspokoić zapotrzebowania na energię, dlatego gaz ziemny i wodór może być wykorzystywany jako zielone i niebieskie proekologiczne paliwo.

Niemieckie przedsiębiorstwo energetyczne Wintershall Dea (udziałowiec NS2) staje w obronie gazu ziemnego, jako proekologicznego paliwa. Zdaniem zarządu firmy, w poszukiwaniach bezemisyjnych źródeł energii gaz ziemny okaże się efektywniejszy od OZE.

Efekty przynosi tradycyjne wykorzystanie gazu – w Niemczech w 2019 r., dzięki wypieraniu węgla przez gaz ziemny, zmniejszono emisję CO2 przynajmniej o 5 mln ton. Niewykluczone są jednak nowocześniejsze działania. Ze względów logistycznych, największy potencjał wykorzystania wodoru, który jest ekologicznym paliwem sam w sobie, mają dwie metody jego otrzymywania. Tzw. zielony wodór otrzymuje się w wyniku zużycia energii energetycznej wyprodukowanej z OZE – z pewnością może przyczynić się do zmniejszania emisji, ale łączą się z nim wszystkie wady wytwarzania z OZE, w tym niestałość produkcji. Natomiast tzw. niebieski wodór to efekt odzyskiwania wodoru z gazu ziemnego, który w opinii Wintershall-u cechuje się większą wydajnością i dlatego przyszły sukces wodoru wprost zależy od powodzenia gazu ziemnego.

Infrastruktura do szeroko rozumianej obsługi gazu ziemnego istnieje w większości Europy. Przystosowanie zużycia gazu do produkcji wodoru wydaje się w takim razie znacznie tańsze niż inwestowanie w inne projekty, które należałoby realizować od nowa, a z przedsięwzięć, które uwzględniają wykorzystanie wytworzonych już urządzeń, najlepszy wydaje się gaz ziemny.

W takim wypadku wszystkie wieloletnie nakłady w gaz ziemny przekładają się wprost na korzyść wytwarzania z niego wodoru i to nie tylko na etapie produkcji. Mowa tutaj także m.in. o dywersyfikacji dostaw, gotowych regulacjach i wyspecjalizowanych podmiotach prywatnych i publicznych w branży gazowej, co przełoży się na sektor wodorowy.

Równolegle, Niemcy rozpoczynają analizy wsparcia dla wodoru, w relacji z OZE. Ambitne cele ekologiczne, także w transporcie, motywują do poszukiwania wielu sposobów ich osiągnięcia.

Leave a Reply