W drugiej połowie maja przesył dla wybranych punktów wahał się w przedziale: PWP (SGT-KSP) 152 – 218 GWh, GCP (DE-PL) 37 – 47 GWh, Hermanowice [PL-UA] 38 – 53 GWh, zarejestrowano także przepływ do 4 GWh przez punkt Cieszyn (CZ-PL). Nie zarejestrowano przesyłu przez punkt Drozdowicze rewers.
W analizowanym okresie na platformie GSA odbyło się 14 aukcji przepustowości ciągłej na produkt miesięczny – czerwiec 2020, organizowanych przez Gaz System, Gaz System ISO oraz N4G. Wylicytowano 6 aukcji przepustowości ciągłej: po 388 MWh/h dla punktów PWP/SGT PWP oraz SGT Mallnow Rewers , po 36 GWh/h dla punktów SGT Mallnow i SGT Kondratki, 1 945 MWh/h dla punktu GCP GAZ-SYSTEM/ONTRAS oraz 1 638 MWh/h dla punktu Drozdowicze.
Operator przesyłowy gazu wybrał kontrowersyjny włoski koncern Saipem do ułożenia podmorskiego odcinka Baltic Pipe od brzegów Polski do Danii. Saipem nie ma nad Wisłą najlepszej prasy, ale od decydentów płyną zapewnienia, że historia tym razem się nie powtórzy. Zgodnie z kontraktem, który Gaz-System podpisał z Saipem Limited – brytyjską spółką zależną włoskiej firmy – za 280 mln EUR ułożony zostanie ok. 275 km odcinek podmorskiej rury. Włosi nie są nad Wisłą najlepiej wspominani, bo to właśnie Saipem był głównym podmiotem konsorcjum, które budowało terminal LNG w Świnoujściu. Kontrakt za 2,5 mld PLN przewidywał ukończenie gazoportu do połowy 2014 r. Już w 2013 r. wiadomo było, że termin jest nierealny.
12 maja br. Gaz-System podpisał umowę z firmą IDS-BUD, co oznacza, że spółka zakontraktowała wszystkich wykonawców dla północnej części interkonektora gazowego Polska – Litwa (GIPL). Zamówione zostały także rury i niezbędna armatura, które pozwolą na rozpoczęcie zasadniczych prac budowlanych na tej inwestycji.
Pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej skomentował zakończenie kontraktu przesyłowego na dostawy gazu rosyjskiego przez Polskę. Jego zdaniem, Rosjanie będą nadal używali polskiego odcinka Gazociągu Jamalskiego, bo alternatywa w postaci Nord Stream 2 jest opóźniona. NS 2 miał być gotowy do końca 2019 roku, ale tak się nie stało. Obecny termin ukończenia jego budowy to koniec 2020 lub I kw. 2021 roku.
Zdolności przesyłowe na połączeniach SGT (dane za maj 2020 r.)
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.