W związku z rozwojem chińskiego rynku LNG 16 chińskich firm gazowych ma do 2030 r. zwiększyć udział w imporcie z 16 do łącznie prawie 60 mln ton rocznych zdolności odbiorczych LNG. Tylko w I poł. Grudnia chińskie podmioty podpisały umowy na dostawy 7 mln ton LNG/rok, co stanowi ponad 1/3 wolumenu wszystkich kontraktów podpisanych w tym roku. Według planów firmy będą importować LNG z terminali zarządzanych przez China Oil and Gas Pipeline Network. Przewiduje się, że w 2021 r.
USA staną się drugim co do wielkości dostawcą LNG do Chin. Przyczyną spodziewanego wzrostu liczby długoterminowych kontraktów LNG z USA są rekordowo wysokie ceny spot LNG, ale transakcje odzwiezciedlają również stłumiony popyt na niezakontraktowane ilości orazsą skutkiem atrakcyjnych cen oferowanych przez dostawców jak również korzyści płynących z dostaw amerykańskiego LNG, takich jak elastyczność miejsca docelowego. Ponadto trend ten odzwierciedla przewidywania co do perspektywicznegowzrostu popytu. W 2021 do tej pory podpisano kilkanaście długoterminowych kontraktów z dostawcami z zagranicy na wolumen prawie 25 mln ton/rok, z czego ponad połowa została podpisana w okresie wrzesień-listopad, kiedy ceny spot LNG osiągnęły rekordowe poziomy. China Gas Holdings Ltd. zawarła spółkę joint venture z spółką handlową Vitol z Singapuru. Spółka, począwszy od 2023 r. będzie dostarczać do China Gas nie mniej niż 800 000 ton rocznie LNG, przy czym wolumeny wzrosną do 5 mln ton rocznie w ciągu pięciu lat.
8 grudnia Chińska spółka zależna Suntien Green Energy notowana w Hongkongu poinformowała o zamiarze podpisania umowy kupna-sprzedaży gazu skroplonego z Kataru na 1 mln ton rocznie LNG przez 15 lat. Umowa między S&T International Natural Gas Trading a Qatargas – spółką zależną Qatar Energy – rozpocznie się około końca 2022.
Kontrakt obejmuje dostawy LNG w ciągu 15 lat, a ceny będą powiązane z międzynarodowymi cenami ropy. Kolejnym przykładem rozwoju chińskiego rynku LNG jest fakt, że 2 grudnia Chińska firma Zhejiang Hangjiaxin Clean Energy podpisała umowę ramową z azjatycką spółką zależną rosyjskiej firmy energetycznej Novatek dotyczącą długoterminowej umowy na dostawy 1 mln ton LNG/rok. Zgodnie z umową, Novatek będzie wysyłać ładunki LNG do terminalu odbiorczego Hibiki LNG należącego do Saibu Gas na Kiusiu w Japonii, a Hangjiaxin będzie następnie wysyłać LNG do swojego terminalu Jiaxing LNG we wschodniej prowincji Zhejiang. Zhejiang Hangjiaxin Clean Energy jest spółką joint venture o proporcji udziałów 51:49 pomiędzy należącymi do samorządów miejskimi dystrybutorami gazu Jiaxin Gas i Hangzhou Gas. W ostatnim czasie w Chinach odnotowany spadek cen tego surowca. Ceny LNG dla ciężarówek w Chinach spadły poniżej 5500 juanów/tonę (1 098 USD/tonę) co stanowi równowartość około 16 USD/MMBtu. W niektórych regionach Chin spadek ceny z około 24 USD/MMBtu miesiąc temu spowodowany był wyższymi od oczekiwanych temperaturami oraz wysokim poziomem zapasów i spadkiem popytu.